SAHABAT

Sunday, March 13, 2011

Buang semua alasan

Assalamualaikum..

Entri kali nie aq nak post pasal kegemukkan..huahaaha..isu nie semakin hari jadi panas di persekitaran aq nie...pastu BMI..aww...berat tuh..tu la korang malas nak exercise..bukan susah pun yang penting rajin3x..banyak orang yang memberikan alasan yang tak munsabah untuk tak nak exercise or bersukan..



  • Takde masa..terlalu sibuk

Kalau korang cakap takde mase, aq pun takde tapi exercise nie dah macam satu important part dalam hidup aq.Kalau nak tau sebenarnya dos sebenar untuk exercise nie bergantung kepada fikiran dan badan kita. sekurang2nya 30 minit sehari cukuplah..kalau tak de masa nak spend 30 minit sehari pun paling minimum buat sesuatu yang boleh mengeluarkan peluh..walaupun sekejap. Exercise yg biasa sememangnya boleh dikategorikan sebagai exercise yang terbaik walaupun sekejap tapi berterusan, apabila kita melakukannya kita akan dapat melepaskan hormon endorphin(hormon keceriaan) dan hormon serotonin(hormon ketenangan). Sebab tulah kalau korang buat exercise korang akan rasa satu kepuasan dan ketenanagan selepas melakukan exercise.so, kita kalau nak kedepan mesti melalui satu halangan yang menolak kita kebelakang.

  • Saya tak nak badan berotot

Inilah kebenarannya.Actually otot adalah yang terbaik untuk korang sebab ia menjadikan badan korang lebih kuat dan membantu korang bergerak dengan baik, pantas dan efisien Tanpa otot korang punye skeletal frame(struktur sokongan dalaman yang membantu untuk membentuk otot dalam badan) tak kan boleh berfungsi.Jika silap menggunakan otot korang, ia akan menyebabkan korang lemah dan dari semasa ke semasa korang akan frail over time.Ada 2 jenis perkembangan otot iaitu:

  1. Atrophy(menurun)
  2. Hypertrophy( meninigkat )
Hypertrophy adalah disebabkan oleh hormone testosterone, paling banyak untuk lelaki,tetapi ia juga memainkan peranan penting dalam tubuh wanita,walaupun dalam kuantiti yang kecil.sememangnya penting untuk mengekalkan muscle mass korang and kekuatan tulang kerana ia relate kepada fungsi hubungan seksual.ha..baik korang jaga2 dari sekarang



  • Saya malu dan takut..segan pun ade

Semua orang akan cakap camnie..so untuk overcome masalah nie korang perlu mendapatkan sokongan dari rakan2 dan keluarga. Carilah seseorang yang mampu sokong korang untuk mencapai tubuh badan ideal. Kalau tak pun cari buddy yang sama2 boleh buat exercise dan bersukan.Kalau takde orang yang nak sokong korang,last choice join exercise dalam comunity, macam senam aerobik kat taman ke, larian jarak jauh ke dsb.

  • Saya tak tau macamne dan bagaimana nak start..
Senang je dua perkataan tuk korang iaitu Google and Wikipedia...sume ada kat situ..thehehe..kalau korang tak berminat nak membuat kajian ataupun membaca pun malas,..tengok youtubee..search jerk, kompem jumpenye.lagi rajin kalau korang pergi gym ke ataupun bayarlah sorang pro trainer...special tuk korang, amacam senang tak?sume nie datang ddari hati, kalau susah memang akan jadi susah..

jangan sampai camnie udah le


P/s: Untuk rakan2 ku yang suka makan banyak..

No comments:

Post a Comment

ONE MORE CLICKS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...