SAHABAT

Saturday, December 18, 2010

Pedoman

Bantuan ?

Al-kisah suatu hari, seorang lelaki alim bertemu dengan seorang wanita miskin dan wanita itu memohon bantuan kerana dia tidak mempunyai tempat untuk berteduh malah tidak mampu untuk membeli pakaian dan makanan walau untuk seminggu pun. Kerana sangat sibuk, orang alim itu berjanji akan mendoakan wanita tersebut. Tidak lama kemudian wanita itu menulis ungkapan berikut dan diberikan kepada orang alim tadi:


 

Saya kelaparan ...dan anda membentuk kelompok perbincangan untuk membicarakan kelaparan saya

Saya terbiar ...dan anda ke tempat ibadah untuk berdoa bagi kebebasan saya

Saya ingin bekerja .... dan anda sibuk mengharamkan pekerjaan yang anda fikir tidak patut, padahal halal dan saya sangat menginginkannya

Saya sakit ...dan anda berlutut bersyukur kepada Allah atas kesihatan Anda sendiri

Saya sehelai sepinggang, tidak punya pakaian ... dan anda mempertanyakan dalam hati kesopanan penampilan saya, bahkan anda menasihati saya tentang aurat.

Saya kesepian ...dan anda meninggalkan saya sendirian untuk berdoa

Anda kelihatan begitu suci, begitu dekat kepada Allah tetapi saya tetap amat lapar, kesepian, dan kedinginan ...

Setelah membaca ungkapan itu.. orang alim tadi terharu dan berkata : "kasihan wanita itu" ... lalu sibuk berdoa kembali dan wanita itu tetap tidak memperoleh tempat berteduh.Sebenarnya  dalam memberi bantuan kita sering lebih banyak menyampaikan teori, nasihat atau kata2 manis.Contohnya memberikan kata2 semangat untuk terus berjuang dalam hidup, waluapun pada hakikatnya kita mampu untuk menolongnya menggunakan tulang empat kerat kita .Kita tetap berkata akan mendoakannya..tetapi apabila kita leka, akhirnya kita terlupa..so apa yang sibermasalah dapat?




Berusahalah untuk membantu orang, mengasihi orang, bukan hanya dengan perkataan atau dengan lidah tetapi dengan perbuatan nyata.Nescaya cantuna bantuan itu kan lebih ditagih oleh orang2 yang kurang bernasib baik seperti wanita miskin itu tadi...kalau korang nak tahu bukan semua orang yang miskin didunia nie nakkan duit kita atupun belas ihsan yang ikhlas tetapi bantuan yang nyata lagi bermakna..sebab duit akan abes bila2 masa sahaja... Orang-orang bijak mengatakan :Satu perbuatan nyata, sekecil apa pun, jauh lebih bererti dibandingkan dengan seribu kata-kata indah. Satu perbuatan nyata sama dengan seribu kata2 indah. Satu perbuatan nyata akan mengundang beberapa perbuatan nyata lainnya.

P/s: fikirkan bersama2 agar semua memperoleh kebaikan

No comments:

Post a Comment

ONE MORE CLICKS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...