SAHABAT

Friday, December 03, 2010

Adakah lupa hanya kerana semut?

Kenapa boleh lupa?

Cerita Semut
Actually daripada nenek moyang kita sendiri banyakyang memprkatakan lupa kerana banyak perkara..tetapi orang selalu cakap kalau kita lupa sebab banyak makan semut..mana ade cakap sebab lain..tu la semut nie dah sinonim sangat dengan masyarakat di Malaysia..sume salah semut...
Korang taw tak bukan semut je yang salah..ha tengok nie...
  • Suka makan kepala ikan. Memakan kepala ikan akan membuatkan fikiran korang menjadi lembab dan sering kali mudah lupa akan sesuatu perkara. lagi-lagi kepala ikan keli...fuh sedap oo....
  • Suka makan organ dalaman binatang seperti hati, limpa, jantung, perut dan yang seumpamanya melainkan atas nasihat doktor utk keperluan kesihatan. Apa yang membuatkan makan organ dalaman adalah tidak bagus untuk tubuh kita terutama sekali untuk otak adalah kerana kandungan darah yang banyak dalam organ dalaman tersebut.
  • Makan secara berlebihan. Janganlah memakan secara berlebihan. Makan hanya apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Itu adalah sunnah nabi yang perlu kita semua ikut. Kalau korang suka memakan secara berlebihan ia akan membuatkan korang terlalu kekenyangan dan membuat otak korang tidak dapat berfikir dengan baik.
  • Suka memakan makanan yang tercemar oleh semut. Ini kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang menyebabkan daya ingatan korang menjadi lemah. Elakkan dari memakan makanan yang tercemar oleh semut kerana ia boleh melemahkan daya ingatan anda.Kadang2 semut nie suke mandi..cuba la korang check dalam air yang korang nak minum tu.
  • Suka minum air antara suapan makan . Kalau korang ingin meminum air minumlah sebelum atau selepas makan. Mengamalkan meminum air antara suapan tidak elok untuk kesihatan korang.
Ini tak banyak pun pasal kenapa kita lupa..yang lain 2 cari la lagi k...

No comments:

Post a Comment

ONE MORE CLICKS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...